Pedagogisch beter resultaat met groen in het onderwijs!

Door: Speeltuinwerk Limburg - Carlien Schouten
Geplaatst op: maandag 2 oktober 2017

Werkconferentie ‘De groene evolutie in het basisonderwijs’

Kinderen die veel buitenspelen in de natuur zijn gezonder en gelukkiger. Ze zijn creatiever, zelfstandiger en durven meer dan andere leeftijdsgenootjes. Indringende natuurervaringen op jonge leeftijd leiden tot een sterkere verbinding met de natuur op latere leeftijd en stimuleren duurzaam gedrag. IVN en het Provinciaal Natuurcentrum Limburg/ Netwerk Educatie vinden dat kinderen te veel tijd binnen in een klaslokaal doorbrengen. Groene schoolpleinen en natuur in de buurt bieden een rijkere leeromgeving. Hoe kunnen we dit benutten waardoor kinderen zich breder ontwikkelen, het vakonderwijs versterkt wordt en zonder stapeling van taken?

De noodzakelijke verandering kan alleen plaatsvinden door samen op te trekken. Bent u docent of op een andere manier betrokken bij het onderwijs van kleuters en kinderen op het basisonderwijs? Of bent u natuureducator? Wij nodigen u van harte uit voor deze werkconferentie.

Programma

13.30

Inloop met koffie en thee

14.00

Welkom door dagvoorzitter Sylvia Spierts en introductie op de ‘Groene evolutie in het basisonderwijs’ door Piet Duizer, Directeur IVN Regio Zuid.

14.15

Expertsessies, in twee rondes zijn een aantal experts aan het woord:



Expertsessie 1 over NMEDO (Natuur- en Milieueducatie en Educatie Duurzame Ontwikkeling) in de opleiding en nascholing van leerkrachten.
Met de volgende experts:
Jürgen Loones, beleidsmedewerker departement Omgeving Vlaamse overheid
Henk van de Heuvel, directeur Nieuwste Pabo Sittard
André de Hamer, programmamanager Duurzame PABO



Expertsessie 2 over het effect van een natuurlijke leeromgeving op de realisatie van ALLE leerdoelen en pedagogische opgaven.
Met de volgende experts:
Lia Weeda, leerkracht Openbare basisschool de Duizendpoot uit Geleen
Carlien Schouten, Speeltuinwerk Limburg
Karel Coenen, MOS-begeleider Provinciaal Natuur Centrum Belgisch Limburg

15.05

Toelichting op de zes werkwinkels

15.20

Informatiemarkt en tijd om te netwerken

16.05

Aan de slag in één van de zes werkwinkels:



Bezoek aan de educatieve schooltuin van OBS De Duizendpoot, door Lia Weeda en Frans van Hoof
Met deze schooltuin probeert De Duizendpoot de kinderen respect bij te brengen voor hun omgeving om hen heen. Door samen met de kinderen deze schooltuin te verwezenlijken en samen de verantwoordelijkheid voor dit stukje natuur te dragen, leren kinderen het belang in te zien van de natuur en ons milieu. De kinderen genieten van planten die groeien en bloeien en dieren die hierop af komen. Spelenderwijs ervaren zij dat water, aarde, bomen, struiken, bijen en bloemen een prettige en leerrijke omgeving vormen



Buitenlesdag en Groene gezonde schoolpleinen, door Daan Bleichrodt (Projectleider Kind & Natuur IVN) en Marianne Greenall Schoolpleinadvies
Kinderen een natuurlijke speel- en leeromgeving aanbieden. Dat kan met een groen en gezond schoolplein. Ook zijn er allerlei manieren om ook buiten les te geven. Voor de Nationale Buitenlesdag op 10 april 2018 wordt een buitenlesbundel aangeboden vol met uitgewerkte lessen en lesideeën



Het Bewaarde Land, door Anne Mara Sillevis Smitt of Marion de Cocq
Natuurbelevingsprogramma voor groep vijf en zes van het basisonderwijs. In Het Bewaarde Land brengen kinderen gedurende drie weken elke week één volle dag door midden in de natuur. Aan de hand van een doorlopende verhaallijn worden hun fantasie en creativiteit geprikkeld.



Jong Leren Eten, door Brechtje Kolle en Truusje Diepenmaat Kinderen alles leren over eten. Over groenten, fruit en vlees. En over de herkomst en smaak van voedsel. Ze bewustmaken van gezonde, duurzame én lekkere keuzes, en ze die leren maken. Daarin ondersteunt het programma Jong Leren Eten kinderopvang en onderwijs. Zodat iedereen bewuster eet. In en buiten school.



Op stap voor het klimaat, door Ingrid Coenen, Josée Knoops en Miet Dreezen
Leerlingen maken op een plezante manier kennis met de problematiek rond klimaatopwarming. Ze leren echter ook wat ze er zelf aan kunnen doen. Tijdens een korte wandeling door een afwisselend landschap waarbij ze de juiste weg moeten zoeken, leren leerlingen met speelse methodieken het verschil tussen weer en klimaat, of er een link is met allergie voor stuifmeelpollen, het mismatchen van relaties tussen dieren (en/of planten), het broeikaseffect en de ecologische voetafdruk.



Educatief natuurbeheer door Natuurpunt, door Liselotte Bollen of Michael Huygen
Via drie stappen komen leerlingen in contact met natuurbeheer. Via een bezoek in de klas met informatie, door samen de natuur in te gaan en beheerswerk uit te voeren en tot slot de resultaten bewonderen via een natuurontdekkingstocht.

17.30

Avondeten

18.15

Terugkoppeling en invulling actieagenda voor de Groene evolutie van het basisonderwijs

18.45

Afsluiting door Max van Deursen, VN Jongerenvertegenwoordiger

Inschrijven en meer informatie
De kosten voor deze dag bedragen € 25,- (gevrijwaard van BTW) per deelnemer. U kunt zich via een inschrijfformulier aanmelden, hierna ontvangt u een bevestiging en informatie over betaling.

Inschrijfformulier deelnemers vanuit Nederland

Inschrijfformulier deelnemers vanuit België

Aanmelden kan tot uiterlijk 3 oktober as.

Voor vragen kunt u contact opnemen met:

Sylvia Spierts, IVN Limburg via 0031 (0)475-386 460 of ivn@limburg.nl.

Hilde Vanderlinden, Provinciaal Natuurcentrum via 0032 11 26 54 63.


Deze werkconferentie wordt georganiseerd door IVN Limburg en Provinciaal Natuurcentrum en mede mogelijk gemaakt door de Nederlandse en Belgische Provincie Limburg.



Wanneer: 11.10.2017 om 00:00u
Meer informatie:
Locatie: Basisschool de Duizendpoot, Geleen
Kosten: 25 euro
Aanmelden: Sylvia Spierts, IVN Limburg via 0031 (0)475-386 460 of ivn@limburg.nl.




     


Reactie(s)

Er zijn nog geen reacties op dit artikel.



Naam


Email


Uw reactie